چیلر یا سردکن (Chiller)

چیلر یکی از تجهیزات سیستم تهویه مطبوع است که حرارت یا گرما را از مایع (که در حالت معمول آب است) براساس پروسه هایی می ‌زداید. تبرید را می توان کاهش دمای اتاق و یا فضاهای بسته از طریق حذف گرمای محیط و دفع آن به مکانی دیگر دانست. مایع سردکن می‌ تواند برای خنک کردن هوا و یا دستگاه ‌ها (هواسازها و فن کویل ‌ها) استفاده شود که در حالت معمول به صورت سیکل و درون یک مبدل حرارتی جریان دارد. برای خرید سیستم های تهویه مطبوع با توسعه تدبیر و تلاش ماندگار (TTM) تماس بگیرید.

انواع و اقسام چیلر و سردکن

چیلرها به دو گونه چیلرهای تراکمی و چیلرهای جذبی تقسیم می ‌شوند.

اشکال دیگر چیلرها هم برمبنای شکل خنک شدن ماده مبرد است و آن را به سه دسته آب خنک، هوا خنک و تبخیری تقسیم ‌بندی می نماید. مبرد عبارت است از ماده یا ترکیبی از مواد که در حالت معمولی به شکل سیال است و در سیستم ‌های تبرید مورد استفاده قرار می گیرد. چیلرهای تراکمی با استفاده کردن از انرژی الکتریکی و چیلرهای جذبی با بهره گیری از انرژی حرارتی موجب ایجاد سرما و برودت می ‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این محصول به صفحه چیلر تراکمی بروید. صدای تولید شده از کمپرسور سردکن در موتورخانه های مجتمع تجاری و تفریحی اهمیت زیادی ندارد، لذا در چنین پروژه ‌هایی تفاوت چندانی هم بین گونه های اسکرال و اسکرو نیست و با توجه به مناسب تر بودن قیمت، صدای کمپرسور، محل نصب، بودجه و توان خریدار تصمیم گیری برای خرید صورت می گیرد.

  1. چیلرهای تراکمی

در چیلرهای تراکمی گاز ابتدا توسط کمپرسور، متراکم می شود یعنی فشار آن افزایش می یابد. کمپرسور و یا متراکم‌ کننده (Compressor) دستگاه مکانیکی است که با کاهش دادن حجم گازها، بر فشار آن ‌ها می افزاید. در بعضی از دستگاه ‌ها و ماشین‌ آلات نیز کمپرسورها فشرده سازی هوا را انجام می دهند و سپس به قسمت احتراق می ‌فرستند. این گاز سپس به کندانسور وارد شده توسط آب یا هوای محیط، خنک شده و به مایع تبدیل می شود. سپس این مایع با عبور از شیر انبساط یا لوله موئین دچار کاهش فشار لحظه ای می شود و وارد فضای خنک ‌کننده (اواپراتور) می گردد. این کاهش فشار باعث تبخیر مایع می گردد و در نتیجه مایع سردکننده با گرفتن حرارت نهان تبخیر خود از محیط خنک ‌کننده، موجب کاهش دمای فضای خنک‌ کننده می شود. پس از تبخیر، این گاز به کمپرسور منتقل و سیکل مذکور تکرار می گردد. کندانسور یا چگالنده عبارت از وسیله ای است که عهده دار خنک کننده سیال و تبدیل بخار به مایع است.

 

با عبور بخار با سرعت های زیاد در یک مسیر، هوای کندانسور مکیده می‌ گردد. خلا کندانسور به علت تبدیل بخار به آب و کاهش حجم بخار نسبت به آب ایجاد می شود. چیلرهای تراکمی هواخنک، از انواع چیلرهایی هستند که براساس سیکل تبرید تراکمی کار می‌ کنند. عمل خنک ‌سازی یک کندانسور با عبور هوای اجباری از روی کویل صورت می ‌گیرد، به همین دلیل به آن چیلر هواخنک گفته می ‌شود. از این دستگاه ‌ها جهت تهویه مطبوع در ساختمان ‌های مسکونی، اداری، تجاری، صنعتی و همچنین در برخی صنایع جهت خنک سازی در تولید استفاده می ‌شود.

انواع چیلر تراکمی و چیلر اسکرال و چیلر اسکرو (یا چیلر پیچی)

در انتخاب بین چیلرهای نوع اسکرال و اسکرو، افراد نظرات متفاوتی با توجه به تجارب شخصی خود یا شنیده ها دارند. در حالت کلی، کمپرسور اسکرو در قیاس با کمپرسور اسکرال صنعتی تر است، ابعاد و ظرفیت بالاتری را داراست و قابلیت تعمیر نیز دارد. همچنین قیمت این نوع کمپرسورها بیشتر است.

  • چیلر تراکمی با کمپرسور رفت ‌و برگشتی
  • چیلر تراکمی با کمپرسور اسکرو و یا کمپرسور پیچی (compressor screw)

گونه ای از کمپرسورها موسوم به کمپرسورهای فرآیندی هستند که در استخراج نفت و گاز از چاه و برای افزایش فشار در آن‌ ها، جهت تزریق به چاه ‌های نفت، خطوط لوله و پالایشگاه ‌ها کاربرد دارند. گازهای فرآیندی مخلوطی از انواعی گوناگون از هیدروکربن ها، سولفید هیدروژن و انیدرید کربنیکی است که از استخراج نفت حاصل می شود. کمپرسورهای فرآیندی در دو نوع پیچی یا اسکرو API 619 و پیستونی یا رفت و برگشتی API 618 قابل طراحی هستند.  یکی از بهترین چیلرهای دنیا، چیلر میدیا (مایدیا) می باشد.

به طور کلی کمپرسور اسکرو یا پیچی نوعی از کمپرسورهای جابجایی مثبت است و از مکانیزم روتاری و یا به عبارت بهتر دورانی برای تراکم گاز استفاده می ‌کند. از کمپرسورهای پیچی یا اسکرو در حالت معمول در جاهایی که نیاز به حجم زیادی از هوای متراکم باشد (مثل چکش‌ های بادی (Jackhammer) یا آچار بوکس بادی) و همچنین محل هایی که در آن کمپرسورهای پیستونی جوابگوی نیاز نباشد، استفاده می گردد. از آنجا که عمل های مکش و دهش در این نوع از کمپرسورها عملی پیوسته ‌است، برخلاف کمپرسورهای پیستونی، جریان موج و یا ضربه (Surge) ندارد.

نحوه عملکرد در کمپرسور اسکرو بدین نحو است که با چرخیدن روتورها، دندانه ‌ها با هم و درهم درگیر می شود و  نتیجه ایجاد محفظه ای بین کمپرسور و روتورهاست. این چرخش حلزونی ایجاد شده در محفظه موجب می گردد که گاز از طرف ساکشن و یا ورودی آن داخل گردد و به سمت فشرده سازی حرکت کند. محفظه‌ ها هم که به دهانه ساکشن اتصال دارند و از راه پورت‌ هایی که به محفظه ‌های بزرگتری وصل شده اند، موجب عبور جریان گاز از دهانه می شود. طراحی در کمپرسور اسکرو شامل مزایای ماشین ‌هایی با جابجایی مثبت و در عین حال دوار است و استفاده کردن از این نوع از کمپرسورها برای بازه ای گسترده از کاربری و همچنین فرآیندهای گازی مناسب است. کمپرسورهای اسکرو به دو نوع خشک (oil free) و روغنی (oil inject) تقسیم می شوند.

الف. کمپرسور اسکرو (پیچی) خشک

این نوع از کمپرسورهای اسکرو به طور کامل خشک هستند و هیچ روغنی در آن ها موجود نیست. کمپرسور اسکرو به دلیل این فقدان روغن، با استقبال بسیاری در صنایع دارویی و غذایی روبرو شده است. این مدل از کمپرسورهای اسکرو برای دور بالا و کار کردن در دماهای بالا مناسب نیستند. در حالت کلی کمپرسور اسکرو خشک به نسبت نوع روغنی آن از میزان حساسیت بالاتری برخوردار است، ضمن این که نیاز به تعمیر و نگهداری دقیق تری نیز دارد. کمپرسورهای اسکرو خشک در بحث تولید هوای فشرده بدون روغن و صنعت هم کاربردی هستند. لازم به ذکر است که این نوع از کمپرسور نیاز به هوای فشرده تمیز و عاری از وجود روغن دارد و از جمله مزایای کمپرسور اسکرو خشک می توان عدم آلودگی روغنی را دانست. لذا تولید محصول با کیفیت پایین در آن وجود ندارد. به صورت عمده سه طریق تولید هوای فشرده بدون روغن و یا هوای فشرده کلاس یک مطابق با استاندارد ISO 5873 وجود دارد.

ب. کمپرسور اسکرو (پیچی) روغنی

کمپرسور روغنی بطور پیوسته و دائم برای روانکاری و آب ‌بندی به یاتاقان ‌ها و موارد مشابه تزریق می گردد. روغن آن به هنگام خروج، از هوا جدا می شود، فیلتر می گردد و پس از خنک کاری مجدد به سیستم باز می گردد. از جمله مزایای  کمپرسور اسکرو روغنی هم این مورد است که چون روغن موجب کاهش اصطکاک می‌ شود، از درجه حرارت کمپرسور نیز کاسته می شود. لازم به ذکر است که این مدل از کمپرسور اسکرو قادر است دور بالایی را تحمل کند. بنابراین کارایی بیشتری را در قیاس با مدل کمپرسور اسکرو بدون روغن دارد.

  • استفاده از کمپرسورهای Oil-Free
  • بهره گیری از Catalytic Converter
  • استفاده از فیلترهای کربن اکتیو

برای ارسال نظر باید وارد شویدlogged in