معرفی ابزارهای مورد نیاز هنر سوخته نگاری چوب

هنر در ایران جایگاه والایی دارد و حتی گاهی هنرمندان با امکانات محدود به خلق آثاری می پردازند که در نظر بیننده جذابیت و گیرایی بالایی دارند. در ایران بر روی چوب آثار هنری مختلفی از جمله معرق کاری، منبت کاری، سوخته نگاری، لیختنبرگ، مجسمه سازی و ساخت ظروف خلق می شود که در بین مردم جهان بسیار زیبا و دیدنی هستند. در این مقاله قصد داریم به طور اختصاصی به معرفی ابزارهای مورد نیاز هنر سوخته نگاری بپردازیم.

سوخته نگاری چیست؟

به طور ساده سوخته نگاری یعنی انتقال طرح، تصاویر، اشکال و… بر روی سطح چوب با کمک حرارت و سوزاندن قطعه کار. سوخته نگاری یکی از هنرهای جذاب است که در یونان باستان پایه و اساس آن شکل گرفت و به مرور به سراسر جهان راه یافت. در این بین ایرانیان نیز از این هنر دور نمانده اند و آثار زیبایی خلق نموده اند. سوخته نگاری یک هنر مناسب برای انتقال متون با خطوط نستعلیق، شکسته نستعلیق و … بر روی چوب نیز می باشد که جلوه ی زیبایی به کار می بخشد. با کمک سوخته کاری می توان ظروف، مجسمه، زیور آلات، قاب عکس، جا مدادی و… که از جنس چوب می باشند و مزین به این هنر هستند را تولید نمود. سوخته نگاری در ایران با کمک ابزارهای مختلفی به روش های متفاوتی انجام می شود که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

  • هویه سوخته نگاری
  • لیختنبرگ

هویه سوخته نگاری

هویه یکی از ابزارهای سوخته نگاری است که با کمک جریان برق و تولید حرارت و دمای بالا سطح چوب را می سوزاند. در طی این عمل نقش و نگارهایی که شخص در نظر دارد به صورت ذهنی و با کمک تصاویر یا با کمک شابلون ها بر روی سطح چوب منتقل می شوند. هویه سوخته کاری از سری های مختلف، چاقو، شابلون حروف و اعداد و تعدادی نازل تولید می شود که کار انتقال طرح بر سطح چوب را برای مصرف کننده سهل می کنند. هویه سوخته نگاری به صورتی تهیه می شود که دستگیره آن عایق باشد و هنگام کار خطری برای کاربر ایجاد نکند.

لیختنبرگ

نام هنر لیختنبرگ برگرفته از اسم فیزیکدان آلمانی جورج کریستف لیختنبرگ می باشد، زیرا نتیجه آزمایش و تجربه های این دانشمند بیشترین اثر در اختراع این هنر را داشته است. لیختنبرگ به سوزاندن چوب با جریان الکتریسیته یا همان برق گفته می‌شود که منجر به ایجاد تصاویر زیبایی شبیه درخت یا رعد و برق می‌گردد. جالب است بدانید این طرح ها با اختلاف ولتاژ بالا بین دو نقطه از چوب یا اجسام نارسانا ایجاد می‌شوند و این اختلاف ولتاژ معمولا بالاتر از 2000 ولت است. تصویری که بر اثر این سوزاندن یا لیختنبرگ رخ می دهد نتیجه تخلیه ی الکتریکی حاصل از اختلاف پتانسیل بالا می‌باشد و شکلی که ایجاد می کند شبیه به درخت یا رعد و برق است. لازم است این نکته را متذکر شویم که در زمان استفاده از دستگاه لیختنبرگ از آنجا که ولتاژهای بالا وراد عمل می شوند امکان وقوع خطرات جانی برای کاربر وجود دارد، لذا در صورت استفاده از دستگاه لیختنبرگ نهایت دقت و احتیاط را به عمل آوردید. لازم به ذکر است که برای انتقال طرح بر روی چوب به وسیله دستگاه لیختنبرگ که به سوخته نگاری یا لیختنبرگ معروف است باید سطح چوب مرطوب باشد. برای این عمل ابتدا قطعه کار را مرطوب سپس اختلاف پتانسیل را ایجاد می‌نمایند. همچنین برای مرطوب کردن سطح چوب از محلول نوشابه و جوش شیرین یا آب و جوش شیرین استفاده می‌نمایند و در مواردی مواد دیگر نیز به کار می‌برند. در بخش های قبل گفتیم که برای ایجاد طرح بر روی چوب یا همان سوزاندن چوب باید با ولتاژ بالا این عملیات صورت گیرد اما چگونه این ولتاژ را تامین کنیم مهم است. ترانسفورماتورهای افزاینده ولتاژ یکی از روش های تامین ولتاژ بالا می‌باشند، به این صورت که این ترانسفورماتورها ولتاژ شهری را دریافت نموده و به ولتاژ مورد نیاز شما تبدیل می‌کند. همان طور که در بخش قبل ذکر نمودیم در هنگام سوخته نگاری و استفاده از دستگاه لیختنبرگ رعایت نکات ایمنی مهم است و برای این امر از دستکش های مناسب و ایمن، لباس ضخیم آستین بلند، میز کار چوبی یا ام دی اف استفاده نمایید.

قیمت دستگاه لیختنبرگ

لازم به ذکر است که دستگاه لیختنبرگ در مدل، ابعاد، قدرت و قابلیت های مختلفی تولید می شود که در فروشگاه چوبینر موجود می باشند. جهت کسب اطلاعات لازم درباره قیمت دستگاه لیختنبرگ می توانید از طریق راه های زیر با چوبینر ارتباط برقرار کنید:

09021235626 – 02166563048 – 02634647972

Choobiner.ir

برای ارسال نظر باید وارد شویدlogged in