تاریخچه ی آبنما و نحوه ایجاد سیستم فیلتر آبنما

کلمه آبنما برای افراد مختلف می تواند معانی زیادی داشته باشد، اما مطمئنا اولین تصویری که به ذهن می رسد یک آب نمای شیک است.

به عنوان یک وسیله ی آبی، یک آبنما می تواند بزرگ یا ظریف باشد. می‌تواند منظره‌ای لوکس و غالب باشد، مانند آب‌نماهای شگفت‌انگیز در لاس وگاس (فواره‌های بلاجیو). از طرف دیگر، یک فواره را می توان به عنوان عنصری آرامش بخش برای یک فضای باز برای تشویق تمرکز حواس، تکمیل کننده باغ ذن ژاپنی، با یک حوض ماهی کوی و آبنمای تزئینی در نظر گرفت.

یک مکان خوب برای شروع درک بیشتر در مورد آبنماها و سازگاری آنها، کاوش در تاریخچه جذاب آنهاست…

مختصری از تاریخچه آبنما

امروزه، فواره را می توان به عنوان یک قطعه معماری توصیف کرد که به آب اجازه می دهد تا از منبعی به حوض، کاسه یا به هوا برای مصارف نوشیدنی یا برای یک جلوه تزئینی حرکت کند.

اولین نمونه آبنماهای جهان را می توان در حدود 5000 سال پیش (3000 سال قبل از میلاد) در بین النهرین باستان یافت. با استفاده از یک چشمه طبیعی، آب از منبع به مجموعه ای از حوضچه های دست ساز ریخته می شود که برای آب آشامیدنی و شستشو طراحی شده اند. نمونه‌هایی از فواره‌های باستانی را می‌توان در بقایای باستان‌شناسی یونانی و رومی نیز یافت که دارای نقاب‌های برنزی یا سنگی از حیوانات یا قهرمانان است.

شکی نیست که آب نقش مهمی در تاریخ بشر داشته است، اما فناوری فواره بسیار ارزشمند بود زیرا به ما اجازه می داد از فناوری برای شکل دادن و بازی با آب مطابق با نیازهای خود استفاده کنیم.

در اواسط تا اواخر قرن شانزدهم، فواره‌ها در واقع به عنوان توقفگاهی در مسیر روشنایی در نظر گرفته می‌شدند و حرفه جدیدی را به نام «هیدرو مکانیک» یا «فونتانیری» در ایتالیا شکل می‌دادند. این فواره سازان برای ایجاد جلوه های ویژه با استفاده از ترکیب آب و جاذبه به کار گرفته می شدند، اما وظیفه مهم تامین آب آشامیدنی پاک شهرها و شهرها را نیز به عهده داشتند.

 

بهترین سازندگان آبنما

سازندگان آبنما چه به عنوان هنرمند و چه مهندس عمران بسیار مورد احترام بودند. کسانی که در مکانیک آبی، فیزیک و مجسمه سازی مهارت داشتند اغلب توسط خانواده سلطنتی اروپایی برای ساختن آبنماهای کاربردی در کاخ ها یا کارهای عمومی فراخوانده می شدند. کار آنها همچنین شامل ایجاد باغ های آبی و حوضچه های تزئینی ماهی می شود.

 

نمونه هایی از فواره های معروف در طول تاریخ

لویی چهاردهم پادشاه فرانسه برای نشان دادن تسلط خود بر طبیعت، فواره هایی را در باغ های ورسای سفارش داد.

طراحان باغ از اعتقادات موری و مسلمان از فواره ها برای ساختن نسخه های مینیاتوری باغ های بهشت ​​استفاده کردند.

فواره های تزئینی قرن هفدهم و هجدهم در رم نشان دهنده بازسازی قنات های رومی بود و از پاپ هایی که آنها را سفارش داده بودند تجلیل می کردند.

فواره ملک فهد در جده، عربستان سعودی، آب را 260 متر بالای دریای سرخ شلیک می کند.

در اواخر قرن نوزدهم، لوله کشی داخلی رایج شد، بنابراین فواره های شهری کمتر کاربردی و تزئینی تر شدند. پمپ‌های مکانیکی اختراع شدند که نه تنها آب را از طریق فواره‌ها بازیافت می‌کردند، بلکه آن را به سمت هوا پرتاب می‌کردند تا اثری عالی داشته باشند!

 

فواره های حوض باغ

یک فواره حوض باغ می تواند به سادگی یک پخش کننده پلاستیکی در بالای پمپ باشد تا با آب الگوهایی ایجاد کند. اکثر مردم اینها را دیده اند، یا احتمالاً قبلاً یکی از آنها را در باغ خود داشته اند.

آنها ارزان هستند و به راحتی نصب می شوند، اما در صورت استفاده در آب کثیف می توانند مشکل ساز شوند. این به این دلیل است که پمپ ها و نازل  می توانند مسدود شوند. به همین دلیل است که پیدا کردن پمپ یا سیستم فیلتر مناسب برای حوضچه باغ مهم است.

آبنماها در طول چند هزار سال اخیر تکامل یافته اند و جالب است که بدانیم این فناوری تا کجا پیش رفته است. اکنون می توان آبنماها را با رایانه کنترل کرد یا حتی آن ها را با موسیقی و جلوه های نوری، هماهنگ و یک آبنمای موزیکال ایجاد کرد.

امروزه دلایل تزئینی و کاربردی زیادی برای راه اندازی آبنماها وجود دارد:

آب خوری در فضاهای عمومی

یادبود برای احترام به مردم یا لحظات تاریخی

زیباسازی پارک

سرگرمی (به عنوان مثال آبنمای موزیکال)

نماد مرکز خرید

زمین بازی کودکان

زیباسازی باغ (به عنوان مثال استخرهای ماهی)

زیباسازی و فضاسازی در فضای خانه با آبنمای خانگی

از آنجایی که طیف وسیعی از کاربردها و طرح ها برای فواره ها وجود دارد، ابتدا به طور خاص به فواره های حوض باغ با جزئیات نگاه خواهیم کرد.

آبنما البسیاری از نگاه ها را

 

نحوه ایجاد سیستم فیلتر آبنمای مناسب

ما می‌توانیم به شما کمک کنیم تا نوع مناسبی از سیستم فیلتر را برای کمک به تمیز نگه داشتن آب خود پیدا کنید. این اطمینان حاصل می کند که می توانید بدون هیچ زحمتی یک آبنما به حوض باغ خود اضافه کنید.

برای کارکرد صحیح، آبنماهای باغ باید به حوضی متصل شوند که حداقل 50 درصد از عرض آبپاش فواره بیشتر باشد – به این معنی که بیشتر آبنماهای باغ بسیار کوچک هستند زیرا به اندازه حوض محدود می شوند. اسپری های معمولی فواره از انواع بالا از واحدهای کوچکتر از 15 سانتی متر تا 1 متر متغیر است.

ما می‌توانیم با حرکت دادن سیستم به پمپ‌های بزرگ‌تر که فاقد پیش فیلتر مکانیکی (اسفنج) در جلوی آن‌ها هستند، به‌علاوه سر فواره‌های بزرگ‌تر، به شما کمک کنیم تا آبنمای باغ خود را بسیار جالب‌تر کنید. سرهای بزرگتر می توانند از پلاستیک، برنج، فولاد ضد زنگ و مواد مختلفی باشند که بهتر برای طراحی شیک آب نمای معماری مناسب هستند.

نگاه کردن به پمپ های حتی بزرگتر با نازل های آبشاری بزرگتر نیز یک گزینه است. پمپ های درجه یک می توانند مقدار زیادی آب را جابجا کنند که برای طراحی مسیرهای آبی چشمگیر، آبشارها یا جابجایی قدرتمند آب حوضچه ها به سرریزها ایده آل است. وقتی صحبت از برنامه های تجاری به میان می آید، حد نهایی، واقعا آسمان است!

امکانات بی نهایتی از ترکیب پمپ و فواره برای دستیابی به نتیجه دلخواه وجود دارد.

برای ارسال نظر باید وارد شویدlogged in