چرا ضروری است فن بیان قدرتمندی داشته باشیم؟

یکی از کلیدی‌ترین مهارت‌هایی که در زندگی روزمره به شدت به آن‌ها نیاز داشته‌ایم اما در مدرسه آن‌ها را به ما یاد نداده‌اند،  توانایی خوب صحبت کردن، موثر حرف‌زدن و گیرایی و جذابیت کلام است. به صورت مختصر می‌توانیم بگوییم «مهارت فن بیان».

فقط به این چند مثال خیلی ساده نگاه کنید:

یک:

بین آموزش‌دهنده‌های مختلف، شما از آموزش‌های کسی بیشتر بهره و لذت می‌برید که فن بیان قوی‌تری داشته و خیلی زیباتر منظور را رسانده است.

دو:

شاید زیاد توجه نکرده‌اید، اما شما بین دو مغازه‌ای که اجناس مشابه می‌فروشند، از مغازه‌ای خرید می‌کنید که فروشنده‌اش گویاتر، واضح‌تر، مؤثرتر و جذاب‌تر حرف میزند. چون کلامش گیراتر بوده و روی شما تأثیر بیشتری گذاشته است.

سه:

یکی از ملاک‌های شما برای ازدواج، این است که همسرتان رسا و زیبا صحبت کند و کلام گیرا و فن بیان زیبایی داشته باشد.

کسی که از تکنیک‌های مختلفی در سخن گفتن و فن بیان بهره ببرد (مثل داستان گویی، استفاده از مثال، استفاده از طنز و غیره) شما را بهتر جذب می‌کند.

چهار:

فردی که واقعه یا اتفاقی را برای شما تعریف می‌کند می‌تواند آن را مثل یک بمب هیجان انگیز تعریف کند یا رویدادی مهم را خراب و بدون تأثیر برای شما تعریف کند!

 

وقتی فن بیان را یاد می‌گیریم…

اما یادگیری مهارت فن بیان یک بازی برد-برد است. یعنی وقتی فن بیان را یاد میگیرید، این مهارت‌های شما هم بهبود می‌یابد:

 

۱- کنترل استرس

استرس مانع بسیاری از ما برای خوب صحبت کردن است. به همین علت، معمولاً در آموزش فن بیان، بخشی از تمرین‌ها و تکنیک‌ها به مدیریت استرس اختصاص پیدا می‌کند.

بسیاری از کسانی که ما احساس می‌کنیم فن بیان قوی ندارند، صرفاً به علت ضعف در مدیریت استرس این‌گونه به نظر می‌رسند.

 

۲- استفاده از دایره واژگان قدرتمند

چون یک واژه می‌تواند به سادگی کار شما را به کلی بی‌ارزش کند و یا این که شما را تا جایگاه بالایی ارتقا دهد!

در حقیقت در موضوع فن بیان، واژگان نقش بسیار مهمی دارند و از همین رو فن بیان بدون توجه به واژگان و کلمات مناسب، به قول معروف مانند شلوار بدون کش می‌ماند!

 

۳- داشتن صدای واضح، و زیبا و تنفس

نقش صدا و البته تنفس در میزان تأثیرپذیری کلام، انکارناپذیر است؛ بنابراین یک راه دیگر برای تقویت فن بیان و داشتن کلام نفوذپذیر، داشتن صدای زیبا و طریقه صحیح تنفس است.

 

۴- نگرش و ذهنیت

معمولاً کسانی که بیان قوی دارند، ذهنیت مثبتی هم دارند. آن‌ها باور دارند که کلامشان تأثیر خودش را می‌گذارد.

کافی است به کسانی که در کار خرید و فروش اجناس مختلف مثل خانه و ماشین هستند دقت کنید.

آن‌ها با اعتماد به نفس مثال زدنی جنسشان را پرزنت می‌کنند و به خریدار پیشنهاد می‌دهند.

 

۵- زبان بدن

زبان بدن نقش مهمی در باورپذیری و تأثیرگذاری کلام شما دارد. البته نباید در استفاده از زبان بدن دچار افراط و تفریط شویم. چون در این صورت از حالت طبیعی خارج می‌شود.

 

و چرا تمرین کردن در یادگیری این مهارت بسیار مهم است؟

می‌گویند تکرار مادر تمام مهارت‌هاست.

مهم‌ نیست که چه شغلی داشته باشیم؛ معلم باشیم یا مهندس، پزشک باشیم یا یک دانش‌آموز؛ برای بهتر بودن و بهتر ماندن در حرفه‌مان نیازمند کسب دانش و تجربه هستیم.

حال که می‌خواهیم فن بیان قدرتمند داشته باشیم، بسیار ساده است. تمرین، مادر تمام مهارت‌هاست. اگر به دنبال تسلط بر مطالبی هستید که یاد می‌گیرید، تمرین، تمرین و تمرین بهترین راه‌حل است. به خصوص برای مهارتی مثل فن بیان که اهمیت یاد گرفتن  تئوری در آن ۱۰ درصد است و تمرین و تکرار و چالش، ۹۰ درصد!

فراموش نکنید اگر می‌خواهید کاری را کاملاً یاد بگیرید و در آن مهارت یابید باید آن را تکرار و تمرین کنید تا سرانجام پیروز شوید…

 

امیدواریم از این مطلب که توسط وبلاگ اعتماد به نفس تهیه شده لذت برده باشید

برای ارسال نظر باید وارد شویدlogged in