جاذبه های کشور ترکیه در سفر به استانبول

کشور ترکیه با قدمتی بسیار طولانی و تمدن و فرهنگی بسیار غنی دارای جاذبه ای دیدنی متنوعی است به گونه ای که در صدر کشورهای توریستی قرار گرفته است و هر ساله گردشگران فراوانی از گوشه و کنار دنیا به این کشور سفر می نمایند و محو تاریخ و فرهنگ این سرزمین زیبا خواهند شد. امپراتوری ‌های بزرگی همچون  هیتی ، لیسیان ،  رومیان ، و عثمانیان و … بر این کشور حکمرانی نموده اند و هرکدام از آنها از خود ردپایی به جا گذارده اند .

در ادامه این مطلب قصد داریم برخی از جاذبه گردشگری ترکیه را که در سازمان یونسکو ثبت گردیده به شما معرفی نماییم ، پس با ما همراه باشید:

۱- قلعه پنبه‌ای، شهر هیراپولیس

قلعه پنبه‌ای که لقب شهر باستانی هیراپولیس است در استان دنیزلی در جنوب ترکیه قرار گرفته و بعلت وجود یک چشمه آب گرم که در طول هزاران سال می جوشیده و به سبب آن یک قلعه سفید پدید آمده به شهرت رسیده است. این چشمه از میان راهی پله‌ای مانند جاری می گردد و همین امر سبب تشکیل  حوضچه‌های مختلفی بر روی هر پله شده است که دمای اب در هریک از این حوضچه ها متفاوت است و روی هم رفته منظره ای شگفت انگیز را پدید آورده اند. شما نیز میتوانید پا درون این حوضچه ها فرو ببرید و از آب آن که گفته میشود خواص درمانی نیز دارد لذت ببرید.  این منطقه در بیش از دو هزار سال پیش دارای سکنه بوده و از همان زمان از اب این چشمه استفاده می شد.  شهر باستانی هیراپولیس که توسط یونیان ساخته شده در شمال این چشمه  قرار گرفته و البته اکنون تنها ویرانه‌ چیزی از آن باقی نمانده است . با گشت و گذار در این ویرانه ها ردپای ثروت و شهرت مردمان آن دوره را خواهید دید و بناهای همچون معابد ، حمام، تئاتر و … در این شهر دیده می شود.  تور استانبول سفر باتو را از دست ندهید.

۲- مسجد سلیمیه و بخش‌های مختلف آن

مسجد باشکوه سلیمیه با معماری شگفت انگیز و خیره کننده خود یکی از مکان های دیدنی و پرطرفدار در شهر ادیرنه است که سالهاست توسط سازمان یونسکو به ثبت رسیده است. این شهر باستانی در غرب کشور ترکیه واقع شده و با کشورهای یونان و بلغارستان همسایه و هم مرز است.

این مسجد باشکوه مابین سالهای ۱۵۶۹ تا ۱۵۷۵ توسط معمار مشهور عثمانیان  (سینان) ساخته شده است . این بنا بقدری زیباست که احتمالا با ورود به این بنا و تماشای طراحها و تزئینات داخلی آن شگفت زده خواهید شد .  ارتفاع بلندترین مناره‌های این مسجد هشتاد و دو متر است و از همه نقاط شهر ادیرنه قابل رویت است. در اطراف این بنای تاریخی چندین مدرسه ، بازار سرپوشیده و کتابخانه به چشم می خورد که بازدید از آنها نیز خالی از لطف نخواهد بود.

۳- پارک ملی گورمه و مرکز صخره‌های کاپادوکیه

شهر  گورمه ( Goreme  به معنای دیدن) در مرکز کشور ترکیه قرار دارد و وجود پارک ملی به همین نام سبب شهرت جهانی آن گردیده است. این منطقه شگفت انگیز با مناظری خیره کننده که توسط صخره‌های استوانه‌ای شکل احاطه گردیده منظره ای خارق العاده را پدید آورده که اصطلاحا به آن دودکش‌های جن کاپادوکیه گفته می‌ شود. این صخره ها که هر کدام مانند تندیسی تراشیده شده به چشم می خورد  با گذشت هزاران سال ، و در اثر فرسایش پدید آمده اند. و در گذشته داخل هر یک از  این ستون‌های سنگی ، زندگی جریان داشته و محل اسکان مردم محلی بوده است و همچنان نیز عده ای در آن ساکن هستند . بازدید از این منطقه شگفت انگیز تجربه ای بسیار خاطره انگیز خواهد بود به خصوص اینکه میتوان سوار بر بالن شد و از ارتفاعات بالا طلوع و غروب آفتاب را نظاره نمود.

۴- شهر سافران‌بولو (Safranbolu)

شهر تاریخی سافران بولو که قدمت آن به قرن سیزدهم باز می‌ گردد در حدود چند ساعت تا آنکارا فاصله دارد . در این شهر بنا‌های تاریخی ارزشمندی به چشم می خورد که قدمت اغلب آنها حداقل چندین قن است . از این میان می‌توان به مساجد، حمام‌ها، کاروانسرا‌ها و مراکز آموزش دینی اشاره نمود . همچنین  در این منطقه کشت زعفران رواج یافته و هم اکنون  تولید آن در مقیاس کوچکی انجام می پذیرد.

۵- خاتوشا؛ پایتخت امپراتوری هیتی

خاتوشا نام شهری شگفت انگیز و باستانی است که با بازدیداز آن هوش از سرتان خواهد پرید. تاریخ این شهر  به ۱۱۸۰ تا ۱۶۰۰ قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد و محل حکمرانی امپراتوری هیتی همین منطقه بوده است . این شهر در گذشته  میان سرزمین  شام و بین‌النهرین  قرار داشت و هم اکنون در نزدیکی دریای سیاه و منطقه بوگازکالا قرار دارد . با گشت و گذار در این شهر ستون‌های سنگی را خواهید دید  که بسیار پر ابهت هستند و توسط تعدادی دیوار‌ سنگی عظیم محافظت می گردند . همچنین دروازه‌های سنگی که به‌ صورتی کاملا استادانه ساخته شده‌اند و در سر در آن کله شیر تراشیده شده در این منطقه جلوه گری می نماید و شکوه و جلال امپراتوری هیتی را به رخ می کشد.

برای ارسال نظر باید وارد شویدlogged in